۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۰:۱۸

قاليباف در مراسم شروع به كار انجمن هاي معتمدين محلات تهران:

" محله محوري " منجر به كاهش بوروكراسي اداري مي شود / رفع محروميت از مناطق جنوبي شهر در اولويت برنامه هاي شهرداري قرار دارد

" محله محوري " منجر به كاهش بوروكراسي اداري مي شود / رفع محروميت از مناطق جنوبي شهر در اولويت برنامه هاي شهرداري قرار دارد

شهردار تهران "محله محوري" را منجر به كاهش آسيب هاي اجتماعي و كم شدن بوروكراسي دانست و اعلام كرد : رفع محروميت از مناطق جنوبي شهر ، در اولويت برنامه هاي شهرداري قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر ، گردهمايي بزرگ دومين دوره تشكيل انجمن معتمدين محلات (شوراياري هاي شهر تهران) روز گذشته در تالار وزارت كشور برگزار شد و به اين ترتيب 3700 معتمد محله مناطق 22 گانه تهران كار خود را به طور رسمي آغاز كردند.
 
در اين مراسم كه رئيس و اعضاي شوراي شهر ، شهردار و فرماندار تهران ، برخي مسئولان كشوري و اعضاي شوراياري هاي 370 محله تهران حضور داشتند ، بر اهميت نقش و جايگاه شوراها ، جديت مديريت شهري در گسترش مشاركت مردم در تصميم گيري ها و كاهش تصدي گري با رويكرد محله محوري و منطقه محوري تاكيد شد.

مهندس مهدي چمران ، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه شورا و مشورت ريشه در قرآن و سنت و احاديث دارد گفت: ما از اين لحاظ از غربي ها جلوتر هستيم.

وي همچنين با اشاره به تصويب يك فوريت اصلاح قانون  شوراها در مجلس شوراي اسلامي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: در اصلاح قانون شوراها حق مردم را واقعا ادا كنيد و نخواهيد روي برخي مسايل شوراها تضعيف شوند، زيرا تضعيف شوراها در نهايت به تضعيف اصل شورا كه همان مجلس شوراي اسلامي است خواهد انجاميد.

چمران ابراز اميدواري كرد اصلاح قانون شوراها با استفاده از تجارب كل شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها به گونه اي كه شايسته ملت است انجام شود.

رئيس شوراي شهر افزود: اعتماد به مردمي كه به ما اعتماد كردند بهترين پاسخ به آنان است.

وي با اشاره به نقش شوراياري ها در حل مشكلات شهري گفت: شوراياري ها و انجمن هاي معتمدين محله به عنوان برگزيدگان و بازوان توانمند مردم با بررسي مشكلات، راه حل ها و ابتكارهاي خود را به شوراي شهر ارائه مي دهند تا با همكاري شورا و شهرداري و ساير نهادها مشكلات برطرف شود.

چمران ، استقبال مردم از شوراياري ها را خوب توصيف كرد و گفت: استقبال مردم از شوراياري ها بيانگر اين است كه آنان مي گويند ما مي توانيم كارهاي مربوط به محله يا شهر خود را انجام دهيم و براي مسايل چاره انديشي كنيم.

وي افزود: كاستن از تصدي گري دولت در امور از سياست هاي كل نظام است زيرا گسترش مشاركت مردم در تصميم گيري ها را در پي دارد و اين به نفع مردم و كشور است.

همچنين ، دكتر محمدباقر قاليباف ، شهردار تهران نيز با تاكيد بر شهروند محوري و محله محوري ، به معتمدين محلات قول داد مديريت شهري از همكاري با آنان براي حل مشكلات شهري دريغ نخواهد كرد.

وي گفت: قول مي دهم و خود را متعهد مي دانم در محلات و در سيستم مديريت و نظارت و اجرا دست شما را باز بگذارم. شهرداري هيچكس را بهتر از شما ، امين خود نمي داند.

شهردار تهران ، حركت جهادي و استفاده از فرصت ها و عدالت محوري را از ديگر رويكردهاي شهرداري عنوان و اعلام كرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم در حال حاضر شاهد دو قطبي شدن شهر و تفاوت بالاي شهر و پائين شهر هستيم از اين رو خود را مكلف مي دانيم به گونه اي عمل كنيم كه بخش هاي محروم شهر در اولويت توجه ما باشد.

وي گفت: از ابتداي شروع خدمت در شهرداري چند موضوع را به عنوان رويكرد اصلي در شهر تهران مدنظر داشتم كه يكي از مهم ترين آنها رويكرد شهروندمحوري بود به اين معنا كه به گونه اي عمل كنيم كه منافع و خواسته مردم در اولويت باشد و به عنوان مدير شهر تصميم گير نباشيم بلكه ما خود را با خواسته هاي آنان وفق دهيم.

قاليباف افزود: رويكرد ديگر اين بوده است كه اختيارات از مركز به مناطق شهرداري منتقل شود و منطقه گرايي را محور و اصل قرار دهيم.

شهردار تهران گفت: رويكرد بعدي توجه به محله گرايي و محله محوري است تا مردم در محله هاي خود با تصميم گيري در كارها نقش ايفا كنند و محلات شكل بگيرند زيرا محله محوري در نهايت كاهش آسيب هاي اجتماعي و كم شدن بوروكراسي و رفع مشكلات را در پي خواهد داشت.

قاليباف از شوراياران خواست براي حل مسائل و مشكلات محلات از 3 ظرفيت مهم موجود در محله هاي خود شامل مسجد، خانه و مدرسه به نحو مطلوب استفاده كنند.

شهردار تهران مشاركت پذيري و حضور جدي مردم در عرصه هاي تصميم سازي و تصميم گيري را از ديگر رويكردهاي مديريت شهري دانست.

در ادامه اين مراسم ، رسول خادم ، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر استقبال از شوراياري ها در تهران را مطلوب دانست و گفت: در انتخابات اخير انجمن معتمدين محلات بيش از 340 هزار نفر پاي صندوق هاي رأي حاضر شدند و معتمدين خود را انتخاب كردند.

وي افزود: جايگاه واقعي كه براي انجمن هاي محله در نظر گرفته شده جايگاهي است كه انجمن ها نه تنها محل رجوع مردم براي حل مشكلات محله باشند بلكه محل رجوع مديران شهري براي بررسي و حل مشكلات دستگاه هاي اجرايي نيز باشند.

بنابراين گزارش ، در اين مراسم ميثاق نامه شوراياران محلات قرائت شد و در پايان 22 نماينده برگزيده معتمدين مناطق بيست  و دوگانه شهر تهران به نمايندگي از 370 انجمن معتمد محله احكام رسمي را براي شروع به كار دريافت كردند.
 

کد خبر 327980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha